barmhsamaritaanziekenzalving BIJ ZIEKTE

bezoek

Wij bezoeken parochianen ook graag in het ziekenhuis. Zij, of een van hun familieleden, moeten ons de opname dan wel doorgeven!
Dat geldt ook voor zieken die thuis liggen. Een mailtje of telefoontje aan de parochie is voldoende! Langdurig zieken of mensen die aan huis gebonden zijn komen we ook graag eens in de maand de h.communie thuis brengen.

zalving

Er is een speciaal sacrament: de ziekenzalving. Het stelt een teken van Gods nabijheid juist aan mensen die een kruis dragen. Het is ook een bede om sterkte, genezing of overgave. Let erop dat iemand de ziekenzalving vaker mag ontvangen in zijn leven.

De ziekenzalving is hetzelfde sacrament als wat vroeger 'bedienen' heette. Maar omdat men vroeger maar een keer in zijn leven bediend mocht worden werd het sacrament uitgesteld tot het laatste moment en was het in de praktijk eerder een sacrament van stervenden dan van zieken. Inmiddels is het ziekensacrament in ere hersteld. Het is een gebed om kracht voor een zieke. De meeste mensen die het sacrament ontvingen, hebben het als een steun ervaren en als iets moois. Wacht dus vooral niet tot het laatste moment!